3 saker som gör att jag tränar – Filippa Rådin
filipparadin

Filippa Rådin

3 saker som gör att jag tränar

SommarträningSommarträning

Sommarträning FilipparadinSommarträning FilipparadinSommarträning FilipparadinSommarträning FilipparadinSommarträning Filipparadin

Imorse blev det så att hela huset spontant tränade. Anja, pappa Pärson och jag bytte om varandra medan mormor var hemma och höll ställningarna med barnen. För mig blev det backintervaller i dag 300 m brant backe rakt upp, fullt ös, 10 gånger. Jag är stolt och glad att jag faktiskt klarade av det. men så hade jag en krutkäring i backen som sporrade mig järnet. Hon sprang, hon var säkert 70 bast eller mer och gick i rask takt upp och ner med sina stavar, hon körde fler sträckor än mig och hon var helt klart hårdast av alla som tränade där idag. jag vill bli som henne när jag är 70+, stenhård!

Tänkte mycket på vad det är som gör att min träning flutit på så bra här i sommar och vad det är som verkligen får mig att få till träningen. Här kommer 3 tips på vad som gör min träning lättare:

1.Variera träningen

Jag har en bra grundkondis och är ganska bra på att på att jogga , om jag får säga det själv MEN jag tycker att det är så sjukt tradigt och segt. Det händer för lite helt enkelt. Men om jag varierar träningen och blandar upp vissa löparpass med intervaller eller springer intervaller upp för en backe som jag gjorde i dag blir det så mycket mer uthärdligt. Då har jag helt plötsligt något att se fram emot. inte bara en låååång och tråkig sträcka som bara ska slitas igenom. I bland väljer jag tex att springa kanske bara 30 min för att sedan gå hem och göra en gäng övningar (mage, rumpa , armar osv).

2.Morgonträning.

Jag har kommit på att om jag får träningen gjord redan på morgonen blir den av. Drar jag ut på det till em kommer ofta något emellan, tex att jag blir seg och tappar orken. Lätt att känna hur mysigt det är att vara hemma med familjen, eller ännu värre på kvällen efter att barnen gått i säng, huset är tyst och lugnt sätter jag mig mycket hellre i soffan och pratar med Anja. Hon är helt enkelt för mysig och för trevlig för att jag ska kunna slita mig ha ha ha.

3.Ta tillvara på tillfällena!

Något som Anja har lärt mig är att ta till vara på tillfällena, Tex dom gånger vi ska lämna eller hämta vår bil på rekond så tar vi tillvara på möjligheten att få till träning och att turas om (stället ligger en bra löprunda bort). En lämnar bilen och springer hem den andra springer dit och kör hem bilen. Att ta till vara på tillfällarna är toppen på sommaren när träning till och från olika ställen blir så mycket enklare. Anja och Micke cyklar tex alltid ena sträckan när vi ska ut till stranden och jag… ja jag är väl lite för lat för just den så jag tar istället bilen med barnen ha ha ha. där fick ni mig!!. Ja ja men jag gör mycket annat, tro mig 🙂

Vad har ni för bästa tips så att träningen blir av? Peppa mig:)!

Kram! F

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
filipparadin

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Carina

    Tack Filippa för ett bra inlägg, Just sådana ger mig bl a motivation. Att ha en förebild är en annan motivator. Min pappa, farmor, mormor, mamma har alltid gått prommenader (pappa & mamma gör det än) & givit mig bra mat. Min grannes pappa tog alltid med Gunilla till löparspåret, det gjorde mig nyfiken. Jag följde med en gång. Jag gillade det, också för att han brydde sig om hälsan, för sitt barn. Att se hur andra gör, är att få motivation,. Att motivera min älskade tonåring Filip att träna, äta bra (även godi:-)), dricka vatten – vill vara en bra förebild, det är också motivation. Min förebild var bl a: Jag träffade Jens Hultén (bl a skådis i senaste Bond) som ung, Han var min pojkvän som sporrade mig, han var redan då en målmedveten man & tränade hårt. Kommer ihåg min debut på gymet, han tog med mig ner i en källarlokal, till ett gym i Vasastan. Det var läskigt på ngt sätt: bara killar som stånkade & hade avklippta t-shirts. Kanske var det för att visa de stora bicepsen:-). Framöver tränade jag i en annan källare, gym låg i källare på den tiden. Är glad över att gym flyttat upp sina lokaler mer idag & att det är både män & kvinnor som mixas.
    Så titta runt bland dina vänner & på Instagram/FB/Snapchat, där kan finnas en motivator för dig också. T ex Paolo Roberto på Instagram står i nyaste träningstightsen, på båda benen & ser stark ut, han skriver om att man kan om man bestämmer sig. Tankens kraft är min starkaste drivkraft. Men den kan vara ett hinder ibland, Som nu, det är så mysigt i sängen. Bestämmer mig ändå att gå upp, ska äta en god frukost. Sen blir det ut på en power walk & en sommarfika med släkten.
    Då ska vi bl a äta hembakade kakor med choklad & dricka vår nytillagade flädersaft, med is. Att unna sig, är en del av livet, också:-)!
    Ha det bäst!

  2. Alexandra

    1) Att träna det jag känner för och tycker är roligt för dagen – och om jag inte alls känner för det så tar jag 1 timmes PW istället. På så sätt tvingar jag mig inte, och därmed får motivationen komma inifrån, av sig själv.
    2) Jag tränar med en PT eller med kompisar ibland (Är själv PT men vill ha inspiration och hjälp från andra)
    3) Jag håller alltid på med nån ny sorts träning. Just nu har jag (parallellt med min vanliga träning) börjat gå på danspass (Sh’bam). Det gör att man alltid är lite nyförälskad i nåt.
    Tack för dina tips 🙂